Chrysler zou gesprekken voeren met verschillende geïnteresseerden over de
verkoop van de Dodge Viper. De autofabrikant wil niet zeggen wie de
potentiële kopers zijn.
In tegenstelling tot veel Europese sportauto’s zoals Ferrari en Aston
Martin, wordt de Viper geprezen om zijn geluid en snelheid en niet om zijn
luxe.
Dankzij het vernieuwde 2008-model, verdubbelde de verkoop van het racemonster
in de eerste zeven maanden van dit jaar tot 682. Dit was niet genoeg voor
Chrysler om het onderdeel zelf nieuw leven in te blazen.
Dodge Viper is niet het eerst onderdeel dat Chrysler afstoot om
geld op te halen. Eerder verkocht het bedrijf een Braziliaanse fabriek aan
de Italiaanse automaker Fiat. De fabriek is verantwoordelijk voor de
productie van motoren.
Tevens zette Chrysler een ontwerpstudio in de etalage tezamen met een
kantorencomplex.
Vanwege het gapende gat in de productielijn wat betreft de productie van
kleinere auto's, is de Amerikaanse autofabrikant samenwerkingen aangegaan
met het Japanse Nissan en het Chinese Chery Automobile.
Chrysler heeft het al een tijd moeilijk omdat de fabrikant grotendeels
afhankelijk is van de Amerikaanse markt. Het bedrijf schuifelt weg van de
productie van de benzineslurpende pick-up trucks en wagens met
vierwielaandrijving. Naar dergelijk modellen is steeds minder vraag vanwege
de stijgende benzineprijzen.
Agressief kostenbeheer heeft er voor gezorgd dat Chrysler het hoofd boven
water heeft weten te houden. Maar het orderboek voor de komende tijd is
karig gevuld en de productlijn blijft achter bij de van rivalen die kleinere
en zuinigere auto's produceren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl